Skip to main content
Za těch 18 let jsem tu zažil i několik krizí nebo náročných časů a jsem rád, že je Daikin nikdy neřeší propouštěním zaměstnanců. Naopak dělá maximum pro to, aby si zejména klíčové a aktivní lidi udržel. Dává to smysl, protože zaměstnanci jsou ve skutečnosti těmi, kdo tu organizaci tvoří.

Michal Galuška, Service Support & Quality Manager 

Michal nad detektorem ATLAS

Moje cesta k Daikinu

„V Daikinu jsem začal pracovat ještě během školy na částečný úvazek v září 2006. S Vláďou Macháčkem jsme se zúčastnili stejného náborového ‚assessment centra‘. Od studentů z jiných oborů jsem tehdy zaslechl šuškání, že Daikin je rozjíždějící se vlak, tak jsem se rozhodl naskočit. Chtěl jsem získat nějakou praxi ve firmě z oboru. Nicméně jako obchodník jsem se úplně neviděl a narovinu jsem to během pohovoru přiznal. Bral jsem to tak, že by dvouletý program Sales Academy v mém případě byl možná i plýtvání zdroji. Ale tak jako jsem si já chtěl vyzkoušet Daikin, tak si asi i Daikin chtěl vyzkoušet mě a dal mi příležitost nastoupit jako technical trainee.

Do té doby jsem byl aktivní spíš ve vědecké práci. Spolupracoval jsem s lidmi z Ústavu aplikované fyziky a s nimi jsem pak měl možnost navštívit i Evropskou organizaci pro jaderný výzkum v Ženevě (CERN) a podílet se na návrhu chlazení nejvnitřnější části detektoru Atlas včetně ověřování na místě, že navržené řešení správně funguje. Prolézat po žebřících tímhle zařízením byl zážitek. A do CERNu pak začal své technologie dodávat i Daikin.

Studoval jsem Fakultu strojní na ČVUT. Zaměřoval jsem se na technologii kompresorů, tepelných výměníků a hydrauliky, takže v podstatě na jádrovou technologii Daikin. Což mi záhy pomohlo dostat se do servisního střediska středoevropské centrály ve Vídni, kde jsem pak s rodinou skoro 6 let žil. Když náš první syn dosáhl školkového věku, tak jsme se vrátili, ale pro středoevropskou centrálu pracuji doposud. Teď jsem manažerem pro servisní podporu a kvalitu v rámci servisní divize pro střední Evropu. Pomáháme strategicky rozvíjet lokální servisní týmy.“

Jak se Daikin za ta léta změnil?

„Řekl bych, že z rozjíždějícího se vlaku se Daikin stal zaoceánskou lodí. Proto se možná může nováčkům zdát, že se tu změny dějí pomalu. Ale faktem je, že v delším časovém úseku jsou ty změny ohromné.

Když jsme tu s Vláďou začínali, byla pražská pobočka malou čistě prodejní organizací s klimatizacemi jakožto klíčovým produktem. S čerpadly se teprve začínalo. V plenkách byla i řešení pro průmyslové a komerční aplikace. Dnes jsou tyhle produkty pro nás stěžejní. Kromě chlazení a vytápění, pokrýváme už i segment mrazírenství – od průmyslového přes transportní po mražení v obchodech. Jediné, co nám ještě chybí, jsou ledničky,“ směje se Michal.

Japonské kořeny

„Myslím, že japonský management si uvědomuje, že obchod musí nechat na lokálních lidech. Nicméně vnímám tu japonskou kulturu v aspektech kaizen (sebezlepšování po malých krůčcích, ale kontinuálně) a gemba (sledování trhu, ale ne od stolu, nýbrž pozorováním a získáváním zpětné vazby).“

Daikin vzpomínka

„Vzpomínek je hodně, ale jeden z projektů, na který jsem velmi hrdý a který jsme rozjeli tady ve střední Evropě a teď podle něj jede celá Evropa, je změna našich školicích programů. Dříve byla naše technická školení poměrně jednotvárná, dlouhá, frontální a s minimem praktickým úkolů. S přispěním externích konzultantů jsme si osvojili nový přístup založený na týmové spolupráci, řešení praktických úloh a okamžitém testování získaných znalostí. Za program pro školitele o tom, jak správně školit, jsme dostali dokonce vnitrofiremní ocenění.“

Až do důchodu?

„Těžko říct, ale za 18 let nepřišel moment, kdy bych se v práci nudil, protože ten rozvoj je prostě fenomenální. Navíc se děje od spodu, od klíčových zaměstnanců, kooperativně, ne že by někdo nahoře rozhodl a pak se jeho rozhodnutí implementovalo. To pro mě dělá z Daikinu stále atraktivního zaměstnavatele.“

Narozeninové přání

„Přál bych si, aby si Daikin udržel svůj ‚people-centered management‘. Jen tak dál! 😊

Kaizen jachting

„Praktikuju kaizen i ve svých koníčcích,“ říká s úsměvem Michal Galuška. „Po malých postupných krůčcích se učím jachtaření. Těším se, až se mladší syn naučí plavat a vyrazíme jako mužská posádka.

Také mě moc baví podporovat staršího syna (14 let) v jeho technickém nadání – naposledy sestrojil na Silvestra nápojomat, který míchal beton a campari s džusem i nealko nápoje pro děti. Sám si nakoupil všechny součástky (s důrazem na všechny hygienické požadavky v potravinářství) i naprogramoval elektroniku.

Já jsem jako dítě měl zájem spíše o letectví, a to mě vlastně dovedlo až na vysokou školu. Původně jsem chtěl být leteckým inženýrem,“ vzpomíná Michal.

Michal 100 metrů pod zemí, CERN

Michal na kapitánských zkouškách ve vodách Skotska

Další příběhy našich zaměstnanců

Přečtěte si inspirující příběhy našich dlouholetých zaměstnanců k příležitosti 100 let společnosti Daikin.